مراسم و سنت های شهروندان ارجمندی در عزاداری اباعبدالله (ع) و ایام محرم

folder_openاخبار

 

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارجمند ;  شهروندان شهر ارجمند در دهه اول ماه محرم در تکیه بزرگ شهر گرد هم می آیند و به یاد واقعه کربلا به سوگ می نشینند .

به نقل از این واحد : برنامه عزاداری آنها بدین صورت می باشد که  قبل از نماز ظهر و بعد از نماز مغرب  با تلاوت آیاتی از قرآن و زیارت عاشورا ، سپس به مداحی و روضه خوانی می پردازند و در پایان عزاداری با صرف نهار و شام  از عزاداران پذیرایی بعمل می آید .

هیئت های محلی فعال در سطح شهر که بصورت خودجوش و مردمی مشغول عزاداری می باشند :

هیئت قمر بنی هاشم ، هیئت جوانان علی اکبر و هیئت حضرت قاسم،  که مراسم دسته روی و زنجیر زنی راه می اندازند .

هیئت خادمین الحسین (ع) ، ابوالفضل العباس (ع) و هیئت علی بن موسی الرضا(ع) که با برپایی چادرهای صلواتی در نقاط مختلف شهر نسبت به  پذیرایی و خدمات دهی به عزاداران حسینی اقدام می نمایند .

 

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی نیز در این شهر که به پیروی از نسل های قبل و از نیاکان و پدرانشان به صورت سینه به سینه ، زنده نگه داشته شده است، بدین گونه می باشد که در صبح روز تاسوعا شهروندان با تشکیل دسته های عزاداری و زنجیر زنی پیاده به سمت  روستای کنار دست (شادمیهن) می روند و با سلام دادن علم ها  و خوش آمد گویی طرف مقابل عزاداران باهم ادغام و  به عزاداری خود ادامه می دهند . و پس از صرف نهار در تکیه آن روستا به شهر خود باز می گردند .

 

و در صبح روز عاشورا مردم شهر ارجمند میزبان می شوند و حال مردم روستای شادمیهن به این شهر می آیند . مردم روستای فوق نیز بصورت دسته روی و زنجیر زنی و پیاده به شهر ارجمند می آیند و با سلام دادن علم های خود و خوش آمد گویی علم میزبان با مردم ارجمند مجددا ادغام و به عزاداری می پردازند و پس از صرف نهار در تکیه بزرگ این شهر عزاداری ظهر عاشورا نیز به پایان می رسد .

عزاداران در قالب هیئت های مذهبی و فعال در سطح شهر ، در غروب روز عاشورا که به شام غریبان معروف است ، با تشکیل دسته زنجیر زنی و سینه زنی  از مقابل تکیه بزرگ به سمت گلزار شهدای شهر رفته، و در آنجا با برپایی مراسم تعزیه کوچکی  نسبت به  ایفای نقش حضرت رقیه و زینب و یاران اباعبدالله الحسین (ع) می نمایند و به یاد مصیبت ها و ظلم و ستم هایی که به آن بزرگواران و فرزندان مظلومشان وارد شده به سوگ و ماتم می نشینند و با این عمل واقعه عاشورا را زنده نگهداشته و با امام حسین (ع) بیعتی دوباره می نمایند . امید که این عزاداری مورد قبول قرار گرفته و توانسته باشند با بانو فاطمه الزهرا (س) اظهار همدردی نمایند .

 

((روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر ))

مطالب مرتبط

فهرست